Sztama - XXXVI SZTAMA

>> Krwawe ballady - Justyna Jary - koncert
16 października (piątek)
19:30 – „Krwawe ballady” – koncert, Justyna Jary z zespołem „Pompadur”, sala kina Mazur
Temat zbrodni od wieków dręczy ludzkość. Fascynuje, przeraża, ale i intryguje. Tym razem powróci w "Krwawych Balladach". Inspiracją do ich stworzenia była m.in. Warszawa - nowoczesna metropolia, która czasem występuje "bez makijażu", gdzie mieszkają typy spod ciemnej gwiazdy i gdzie nigdy nie wiadomo co czai się za rogiem.
Gdzieś pośród ciemnych uliczek i zaułków snuje się pieśń o popełnionej zbrodni. Mroczne i tajemnicze, często makabryczne, ale także pełne poezji opowieści stały się tematem podwórkowych ballad i punktem wyjścia dla projektu "Krwawe Ballady". Przygotowana przez Justynę Jary i zespół PompaDur minimalistyczna, a jednocześnie nastrojowa i intrygująca muzyka wchodzi w zawiłe relacje z tekstem.
W programie:
Antek Psianoga (muz. J. Jary, sł. trad.)
Apasz i hrabini (muz. A. Piotrowski, sł. T. Ploch)
Ballada o mamie (muz. J. Jary, sł. J. Kapela)
Ballada o jednej Wiśniewskiej (muz. trad., sł. J. Jurandot)
Ballada o Klarze (muz. J. Jary, sł. A. Biziuk)
Ballada więzienna (muz. J. Jary, sł. trad.)
Hanka (muz. trad., sł. trad.)
Łaniucha (muz. trad., sł. J. Jary)
Nie ma ciebie (muz. J. Jary, sł. J. Jary i A.K. Drozdowski)
Ruda Mańka (muz. trad., sł. trad.)
Wodniak (muz. J. Jary, sł. A.K. Drozdowski)
Zbynio (muz. J. Jary, sł. J. Jary)
Występują:
Justyna Jary (wokal)
Robert Lipka (akordeon, wokal)
Damian Marat (trąbka)
Michał Zuń (kontrabas)
galeria

>> Izabela Piotrowska "Poruszenie w teorii"
16 października (piątek)
20:45 – Izabela Piotrowska „Poruszenie w teorii”, sala AGT
Sytuacja artystyczna - czym jest, jeśli nie jedynie skutkiem ubocznym mojego codziennego gdybania o sobie? W świecie pełnym niedomówień powstaje teoria mojego niezdecydowania:
CO tańczyć ?/CO ja tańczę?
gotowa choreografia (ale nie wytańczona)
gotowa koncepcja (ale niewcielona)
gotowa muzyka (zagra w trakcie)
rodzi się dźwięk i przychodzi gotowość do działania. Teoretycznie - powinna przyjść. A więc sprawdzam siebie. Stawiam pierwszy krok, pełna lęku, czy potrafię chodzić, poruszać się wygodnie. Wyobrażam sobie, że nic nie muszę (wy)tańczyć, tylko pozwalam na zajście:
relacji On-muzyk Ona-tancerka,
reakcji dźwięk – ruch – rytm – ruch.
I konfrontuję style – poruszam (naruszam) je i tańczę może siebie.
Po co to robię?
Bo mogę.
....teoretycznie...
Koncepcja i choreografia: Izabela Piotrowska,
facebook: https://www.facebook.com/IzabelaPerForm
Muzyka: Michał Cieślukowski, Maciek Borecki
Opieka artystyczna: Anna Iwaniuk, Magdalena Grądzka
Spektakl zrealizowany przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego woj. warmińsko-mazurskiego oraz Regionalnego Ośrodka Kultury „Mazury Garbate” w Olecku
**
Izabela Piotrowska - tancerka, performerka, freelancerka, instruktorka tańca, menedżer i animator kultury, stypendystka Marszałka województwa warmińsko-mazurskiego w dziedzinie tańca za rok 2015. Od 2007 roku związana z Teatrem Tancerzy Ognia SAURION (www.saurion.pl). W latach 2004-2006 tancerka Sceny Adepta przy Tatrze AGT w Olecku, później grupy tanecznej FREEZE. Uczestniczka wielu projektów i warsztatów tanecznych, m.in. Dada Hub w Zatoce Sztuki w Sopocie (2015). Jej video "Between the rivers", nakręcony we współpracy z Luką Ilinčič (Słowenia), zakwalifikował się w roku 2015 do oficjalnej selekcji festiwalu Tees Dance Film Fest w Middlesbrough (Wielka Brytania).
Michał Cieślukowski - muzyk - samouk, perkusista i beatboxer.
Maciek Borecki – muzyk, fotograf, operator filmowy
galeria

>> Matka Polka terrorystka
17 października (sobota)
17:00 – „Matka Polka terrorystka”, Aneta Todorczuk-Perchuć, sala AGT
"Czym różni się wychodzenie z domu od wychodzenia z domu z wózkiem?" - pyta widzów swojego monodramu Matka Polka Terrorystka - Aneta Todorczuk-Perchuć. I odpowiada: "Tym, czym chodzenie od chodzenia po prośbie". I zaczyna swoją litanię: "Przepraszam, czy mógłby mi pan pomóc znieść wózek po schodach (bo nie ma podjazdu, a po klucz do windy trzeba zejść do pana ochroniarza)? Przepraszam, czy mogłaby się pani przesunąć, bo nie mogę przejechać? Przepraszam, ale zaparkował pan na chodniku, za głęboko, nie zmieszczę się z dzieckiem... Do tego uwagi spotykanych na ulicy ludzi, zwłaszcza starszych, którzy wypatrzą każdą krzywo zawiązaną czapeczkę (sznurek pewnie uciska biedne dziecko w brodę, a już na pewno przewieje mu nie dość zakryte uszko) czy zjeżdżającą z nóżki skarpetę, za to na pewno nie zainteresuje ich dorosły bijący lub szarpiący dziecko. Kto by się w końcu nie wkurzył?
Monolog matki Polki, której prorodzinne tylko z nazwy państwo na każdym kroku rzuca kłody pod nogi, to ciąg świetnie podpatrzonych, z życia wziętych i opatrzonych dowcipnym komentarzem absurdów, z jakimi zderza się kobieta, kiedy zostaje matką. W spójną opowieść łączy je to, bez czego współczesna kultura, zwłaszcza popularna, już chyba nie potrafi się obejść, czyli zagadka kryminalna oraz także wciąż bardzo modne nawiązania do powstania warszawskiego. No i temperament Todorczuk-Perchuć: żywiołowy, pozwalający łatwo nawiązywać kontakt z widownią, także tą, która nie doświadczyła macierzyństwa.
http://www.aneta.pl/aneta.php
galeria

>> Kwadratura Konia
17 października (sobota)
18:00 – „Kwadratura Konia”, Movement Theater Group, sala kina Mazur
Kwadratura Konia to niezwykłe widowisko teatralne łączące sztukę aktorską z techniką
animacji filmowej. Świat wirtualny staje się tłem opowieści bez słów. Ekspresja aktorska skupiona jest na przekazaniu emocji za pomocą plastyki ruchu.
Na scenie artyści porozumiewają się za pomocą mowy gestu. Uczucia i namiętności przenoszone przez ruch ciała stają się silniejsze niż słowa.
Przedstawienie grane jest nowoczesnymi środkami wyrazu i mimo swojej umowności ma prawdziwie epicki charakter.
Reżyseria: Dorota Anna Dąbek
Występują: Magdalena Twardowska, Marta Wojnicz, Piotr Dąbrowski, Jarosław Fandrejewski,
Marek Jarynowski, Piotr Stec
galeria

>> Sofa
17 października (sobota)
19:00 – „Sofa”, Teatr „6 i pół” Olecko, sala AGT
W dobie wirtualnych zakupów coraz rzadziej wychodzimy z domu, a przecież to takie przyjemne – oglądanie, dotykanie, sprawdzanie. Ale czy na poewno?
Reż. Agnieszka Lewandowska
Obsada: Krystyna Gulbierz, Alina Pawełko, Grażyna Dzienisiewicz, Maciej Juchniewicz, Daria Machnacz, Jakub Dziubiński, Marek Pacyński
Światło i dźwięk: Łukasz Nowak
galeria