Galeria

 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać na swoją skrzynkę mailową bezpłatny informator kulturalny, w którym znajdziesz najświeższe informacje o wszystkich wydarzeniach kulturalnych w Twoim mieście wpisz adres e-mail

wyślij

 

Wystawy - Wystawy 2005

czerwiec 2005

>> czerwiec 2005 "Mazury światłem malowane"

Młodzi ludzie z Litwy, Rosji i Polski uczestniczyli w międzynarodowym projekcie „Są takie miejsca w Europie – Spotkajmy się na Mazurach” finansowanym ze środków Unii Europejskiej, a koordynowanym przez Euroregion Niemen.

Przez dwie edycje na warsztatach tańca poznawali tańce regionu Warmii i Mazur. W regionalnej kuchni każdy chciał zabłysnąć oryginalnym daniem. Młodzi literaci próbowali swych sił pisząc reportaże o tym co działo się podczas spotkań.

Projekt zakończył się wystawą fotograficzną, efektem warsztatów zatytułowanych „Mazury światłem malowane”. Fotografie wykonane fotografią cyfrową uwieczniły miejsca na mazurach, które odwiedziła młodzież.

Prowadzący warsztaty Maciej Kupczyński, jednocześnie aranżer wystawy, fotografik z zamiłowania i profesjonalista w tej sztuce pokazał, co można wydobyć i zatrzymać na fotografii tak, aby zaciekawiła i fascynowała.

Czy efekt ten został osiągnięty, można przekonać się odwiedzając wystawę w Galerii Prawdziwej Sztuki im. Andrzeja Legusa w Regionalnym Ośrodku Kultury w Olecku „Mazury Garbate” w godzinach pracy ośrodka do 15.08.2005r.

Koordynatorami projektu byli: Zbigniew Darda i Bożena Gałązka.


galeria

październik 2005  Winiarski

>> październik 2005 Winiarski "Człowiek i koń"

Człowiek i koń – wystawa malarstwa Stanisława Andrzeja Winiarskiego Stanisław Andrzej Winiarski pokazał w Galerii prawdziwej sztuki im. Andrzeja Legusa malarstwo dojrzałe i wyrafinowane... i wbrew pierwszemu wrażeniu realistyczne.

Dysponując wybitnym warsztatem można by oczekiwać od artysty obrazów na miarę Kossaka czy Fałata (jeśli chodzi o tematykę). I publiczność wystawy zapewne w większości takich przedstawień „konia” by oczekiwała. Jednak tutaj z wielką przewrotnością Winiarski bierze doświadczenie z twórczości Rouaull’a, Dufy’ego czy Nolde. Koń bowiem dla niego to nie wspaniały rumak, ale ofiara ludzkiego działania. Koń to towar, to kawał mięsa w rzeźni, to stworzenie obce i tak inne od ludzi.

U Winiarskiego tak jak u sztandarowych fowistów: jest gwałtowność, nie unika spraw trudnych i bolesnych. Koń nie jest u niego stworzeniem boskim: pięknym i szlachetnym. Koń stał się, taki jak polska rzeczywistość, towarem. Sceny z rzeźni, z powodzi. Strach, brutalność i bezradność – emanuje z obrazów Winiarskiego.

Temat nie zna wg artysty estetyzowania – rzeczywistość przybija. Zło i brzydota ukazana w ciężkiej, wyrafinowanej formie. Winiarski pokazuje portrety koni jak i ludzi w ciężkiej, przytłaczającej formie. Portrety, na których twarze są smutne, z obrzmiałymi rysami, zniszczone nałogami i bezradne. Czasami zrezygnowane.

Zacytować chciałbym tutaj wypowiedź dotyczącą malarstwa Rouault’a. Doskonale pasuje ona do Winiarskiego: „malarz zwrócony całkowicie w przyszłość, pełen pasji, a równocześnie miłości i współczucia”. Obrazy jakie wystawia S. Winiarski mogą świadczyć zarówno o tym, że kocha on ludzi i konie, jak i o czyś zupełnie przeciwnym. Zostawiam to do oceny i przemyślenia dla zwiedzających tę wystawę.

Bogusław M. Borawski


listopad 2005 Kacper Krajewski

>> listopad 2005 Kacper Krajewski "Paris de temps en temps"

KACPER KRAJEWSKI Zaczynał w latach 70 jako grafik i rysownik, parał się też dziennikarstwem i wszystkim co wiązało się w tym czasie z kulturą studencką. Do klubu fotograficznego 6x9 przy pałacu młodzieży im. J.Stalina trafił dzięki niezłym fotomontażom. Tak zaistniał w środowisku fotograficznym. Stan wojenny skłonił Go do rejestracji wydarzeń, manifestacji, ale i życia codziennego. Te obrazy rzeczywistości i inne dokumenty przemycał do paryskiego wydawnictwa „Kontakt” z którym współpracował przez 6 lat. Pojawiła się też możliwość współpracy z paryskim „Liberation” i „La croix”. Po drodze był też berliński „Pogląd, Die Tages Zeitung,Der Spigel i Die Zeit” Bardzo pochlebną recenzje za zdjęcia „Clochardzi Warszawy” otrzymał w „STERN-ie” W Szwecji wydał album „ Warszawa-impresje bez retuszu” Po odwołaniu stanu wojennego publikował w piśmie” Myśl Społeczna” następnie w tygodniku „Spotkania”. Przez 4 lata był fotoreporterem „Życia Warszawy”. Potem „Marie Claire” miesięcznik „Twój Pies”, tygodnik „Wprost” i „News Week”. Współpraca z „Polityką, Fokus, Twój Styl, Pani Domu” i całego mnóstwa tytułów.

Kacper Krajewski jest autorem i współautorem wielu wystaw krajowych i zagranicznych.


galeria

grudzień 2005 okno przestrzeń kolumna

>> grudzień 2005 okno przestrzeń kolumna

projekt 1.11: okno przestrzeń kolumna” - wernisaż, grupa sds: Marek Sobczak, Bogdan Hildebrandt

Marek Sobczak urodził się 7 kwietnia 1963 roku w Suwałkach. W latach 1984-90 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Dyplom z malarstwa w pracowni prof. Jana Świtki. Współtwórca intermedialnej grupy SDS. W1990 roku otrzymał osiemnastomiesięczne stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki. Od 2003 raku pracuje jako grafik w tygodniku „Polityka". Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką i filmem. Wydał dwie książki poetycko-plastyczne: „Milczenie Andrieja Rublowa" (wyd. Z Bliska, Gołdap 1999), „Kondotier" (wyd. Z Bliska, Gołdap 2002).

Uczestniczył w ponad osiemdziesięciu wystawach indywidualnych, grupowych i zbiorowych, m.in.: 1990 - SDS UBER ALLES (SDS), galeria DESA, Poznań; 1994 - MALARSTWO, Galeria Promocyjna, Warszawa; 1995 - MALARSTWO, galeria Gl, Zielona Góra; 1995 - PORTRETY TRUMIENNE, galera K-2, Gołdap; 2001 - SUPERMARKET SZTUKI, galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa; 2003 - MAREKSOBCZAKMALARSTWOGRAFIKA, galeria Pod Belką, Zamek-Nidzica; 2004 - WARSZAWA W KIJOWIE, Centralny Dom Artysty Plastyka, Kijów; 2005 - PROJEKT 1.11 (SDS), Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, galeria Wyjście Awaryjne, Warszawa; 2005 - POLEN KOMMT. 12 MALER AUS POLEN, Rok Polski w Niemczech, galerie Am Kino, Kulturbrauerei, Berlin.

Bogdan Hildebrandt urodził się 2 czerwca 1961 roku w Grajewie. W latach 1986-88 współpracował z Markiem Sobczakiem nad wspólnymi obrazami. Od 1988 roku współtworzy intermedialną grupę SDS, uczestnicząc w jej najważniejszych wystawach i wystąpieniach m.in: 1988 - HELLO NEUE SOCREALIZM, galeria Pretekst, Suwałki; 1989 - CAIT-HOCH-BAUM, galeria 3V, Suwałki; 1989 - ESKIMO SUWAŁKI SUWAŁKI, galeria N-BWA, Suwałki; 1989 - SDS ŚPIEWA I TAŃCZY, CZYLI WYSTAWA GARDEROBY PRZYSYŁANEJ NAM PRZEZ KREWNYCH Z AMERYKI, galeria N-BWA, Suwałki; 1991 - PSYCHODELICZNY SEN DOKTORA PAWŁOWA, galeria BWA, Suwałki. Uczestniczył w powstawaniu scenografii do filmów: „Prawo Ojca", serialu „Piłsudski", „Quo Vadis", „Przedwiośnie", serialu „13 Posterunek 2", „Pianista", „Król Ubu", „Haker". Na przemie 2004-05 roku współpracowałz Markiem Sobczakiem nad projektem plastyczno-poetycko-filmowym SDS, pt. „1.11". W swoich pracach jest zainteresowany interferencją informacji w nowych płaszczyznach międzyludzkiej komunikacji jaką oferuje świat cyfrowy. Od sierpnia 2005 roku mieszka w Wielkiej Brytanii.


galeria

<< 1 2